Lagere maandlasten, een betere verbinding of hogere snelheden. We kunnen tientallen redenen verzinnen waarom jij zou moeten overstappen van internet provider. Vroeger was het overstappen een hele opgave en zat je vaak een tijd zonder een internet verbinding. Gelukkig is dit tegenwoordig aangepast door de overheid en hebben alle internet providers onderlinge afspraken om een overstap zonder downtime te kunnen realiseren. Toch zijn er nog een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als jij overstapt.
Check je contract
Net als bij andere abonnementen is het belangrijk om te weten wanneer je contract precies is afgelopen. Toen jij voor het eerst gebruik ging maken van de diensten van je huidige aanbieder heb jij een overeenkomst gesloten met deze aanbieder. Zo’n overeenkomst ben je aangegaan voor één of twee jaar. Na dit termijn wordt je abonnement automatisch verlengt met één maand. Hierdoor geldt er altijd een opzegtermijn van één maand, mits je abonnement al is afgelopen. Als je abonnement nog niet verlopen is kun je alleen tegen betaling van een hoge boete afscheid nemen van je huidige provider. Deze boete wordt meestal gebaseerd op de aantal maanden die nog resterend zijn. Ook zijn er internet aanbieders die niet meewerken aan een vroegtijdige switch en houden je aan het afgesproken termijn.
Kies voor een of twee jaar
Bij het overstappen naar een andere internet provider krijg je weer te maken met een contract. Bij de overstap naar een nieuwe aanbieder kun je vaak kiezen tussen één en twee jaar durende abonnementen. Een tweejarig abonnement heeft vaak lagere maandlasten in vergelijking met een overeenkomst van een jaar. Dan is het aan jou de keuze wat je wilt. Kies je voor vrijheid na 12 maanden of voor de scherpste prijs. Soms zitten er qua kosten geen verschil in en doe je er altijd goed aan om te kiezen voor een jaar. Dit geeft je na een jaar weer de keuze om te kijken naar een betere of goedkopere aanbieder.
Gebruik de overstapservice
Na de afspraken, die zijn gemaakt met alle grote internet aanbieders, is het overstappen echt makkelijker geworden. Dit komt doordat alle providers onderling contact hebben en de switch voor jou realiseren. Internet providers bieden een overstapservice aan en nemen de gehele opzegging bij je huidige aanbieder op zich, tenminste als jij dit wilt. Deze hele papierwinkel kost je normaal enorm veel tijd en energie. Het is dus aan te raden om altijd gebruik te maken van de overstapservice. Met de hulp van je nieuwe provider ben je het snelste overgestapt en heb je geen gedoe.
Combineer en profiteer
Aanbieders zoals KPN en Ziggo bieden naast hun Internetdiensten ook mobiele abonnementen aan. Door je internetverbinding thuis te combineren met je mobiel abonnement ontvang je hoge kortingen en speciale voordelen. Extra mb’s op je mobiel of een snellere internetverbinding zijn enkele voorbeelden van voordelen. Het zou zonde zijn als jij hier niet van zou profiteren. Maak je de overstap naar een andere aanbieder, dan is het verstandig om je mobiel abonnement ook gelijk over te sluiten.
Zo snel mogelijk overstappen
Een overstap duurt voor je gevoel altijd iets te lang. Dit komt door het opzegtermijn wat er gehanteerd wordt. Dit is altijd een maand als je huidig contract al is afgelopen of binnen een maand afloopt. Als je sneller wilt overstappen is het verstandig om na het internet vergelijken en het kiezen van je nieuwe provider te bellen met de klantenservice. Technisch is het namelijk wel mogelijk om dit binnen een dag te realiseren. Door het opzegtermijn wordt dit meestal gerekt tot het einde van de volgende maand. Uiteraard wil je nieuwe provider jou zo snel mogelijk voorzien van haar diensten en kan je misschien helpen bij een snellere overstap. Dit is een beetje afhankelijk van de onderlinge relatie tussen beide internetleveranciers.
E-mailadressen
Mocht je gebruikmaken van een e-mailadres van je huidige provider dan zal deze bij het overstappen niet overgedragen worden. Het is verstandig om voor de overstap een backup te maken van je inbox, outbox en concepten. Waarschijnlijk kun je bij je nieuwe provider ook een e-mailadres krijgen en zet je je backup zo terug. Of je neemt een e-mailadres die niet provider afhankelijk is, zoals bijvoorbeeld Gmail. Met een onafhankelijk e-mailadres zit je bij de volgende overstap niet weer met hetzelfde probleem en hoef je je geen zorgen te maken over je e-mail.